2012. június 11., hétfő

Nejlonarc


Update (2016.07.23.) Hanganyag a rajzhoz.

Update (2012.11.26.): Ez a kép is másolat. Itt van az eredetije. Az az egészben a furcsa, hogy a börtönben lévő rab hasonló mélységeket él át, mint egy remek művész. Legalábbis rárezonál a képre.

Ezt a rajzot is sokat fogom még elemezni különböző konferenciákon. A rajz A/2-es méretű. Tartalmi elemek:
- törött, feszített, hajló rács
- kitörés
- késelés nyakon
- késelés a fürdőben
- szögesdrót
- bilincs
- ököl
- vér
- kopasz rabok
- nato drót
- lehullott vakolat
- téglák
- fulladó fej
- penge (önkárosítás, öngyilkosság)
- nejlon
- csepegő / folyó vér
- emberölés (3x)
- sötétség
- férfiúi idomok
- szögek, szegecsek
- szemek / szemek hiánya
- levágott (véget érő) fej


A levágott vagy véget érő fejhez: 
A képen a rajzon szereplő fejnek szögesdrótban és vércseppekben van vége. Gyakran figyelhető meg naiv rajzokon, hogy a fej véget ér a nyaknál és nem folytatódik a torzóban, és így a fej olyan, mint egy maszk. Ebben az esetben a fej valójában nem is fej inkább, hanem egyfajta érzésvilág kifejeződése. Sokkal lényegesebb az expresszió, mintsem a naturalisztikus/szimbolikus ábrázolás. Gyakori motívum a rémisztő fej a börtönrajzokon egyébként is. A fenti rajzon a fejet nejlon (vagy follpack) borítja, mintha így akarnák hátulról megfojtani, azonban, mintha a fej is mozdulna, mintha ki  akarna törni. Két mozgási motívum van ebben a fejben tehát: kitörés és fulldoklás egyszerre. Mintha a börtön egy fojtó közeg lenne (valóban tud az lenni). 
A nyakon szögesdrót van: ez egyértelműen a börtön művi (nem emberi) eleme. A nejlont emberi kezek tajtják: ez a börtön emberi gonoszsága. A fojtásban is két motívum szerepel tehát: egyrészt maga a börtön épülete mint a rács vagy a szögesdrót kínozza halálra a rabot, másrészt a börtönközeg, azaz a többi rab, és talán az őrök. Mindez persze szimbolikus. Ha a volument vagy az emfázist nézzük, azaz azt, hogy mit akar a rab hangsúlyozni, azt látjuk, hogy a társas közeg fojtása erőteljesebb, míg a szögesdrót okozta vérzés jóval gyengébb erejű, mint a rajzon több egyéb helyen látható vér.Ez teljesen objektív tényező. Feltehető, hogy a fogvatartott a börtön társas közegétől jobban szenved, mint magától a börtöntől.

(A fogvatartot korábbi foglalkozása: bohóc, bűncselekménye: közveszélyokozás.)

9 megjegyzés:

... írta...

Nagyon tetszik a blog! Művészettörténetet hallgatok egyetemen, érdekes vonulata ez a képi megnyilvánulásoknak. Valójában csak azért szólok hozzá, mert ez az arc is egy másolat. Nem említette a bejegyzésben, lehet hogy ettől függetlenül tisztában is van vele, de gondoltam szólok, hátha mégsem.

Gergely Fliegauf írta...

Köszönöm a megjegyzést. Nem tudja véletlenül, hogy mi az eredeti rajz?

... írta...

Elnézést a késlekedésért! Vincent Castiglia a művész neve, aki egyébként a saját vérével fest sokszor.
http://vincentcastigliaart.com/store.html

Gergely Fliegauf írta...

Köszönöm szépen!

Gergely Fliegauf írta...

Nagyon szemfüles! De hol láthatta ezeket a rajzokat a fogvatartott? Egyébként Vincent Castiglia többi képe igencsak "expresszív".

Gergely Fliegauf írta...

Éppen most írok a dolgoról, szóval nagyon köszönöm!

serpens írta...

...talán az őrök...hahhahha, a kis naív.....hát ja, igen, az őrök....vagy ez ilyen szakmai óvatoskodás? ...a gonoszság nem áll meg a rácsoknál, sőt, az emberek egy része borzalmas, de minimum undorító dolgokra képes, ha hatalmat kap és büntetlenséget remélhet

Gergely Fliegauf írta...

Igen, örök kérdés, hogy valaki miért lesz börtönőr. Abban reménykedem, hogy nem a gonoszság miatt. A gonoszság még ennél is nagyobb, összetettebb, lehengerlőbb, olyan, mint mondjuk a Simurgh; és ezt nem is találtam ki a börtönök és a bűn kapcsán, hanem Roberto Bolano a 2666 című könyvében, amikor a Mexikó-USA határról ír.

Fliegauf Gergely írta...

https://youtu.be/AfjYYh2AWrs?si=O44_wjMJ5cunhKg2&t=55
(Carcass)